אכיפה כנגד נהגים צעירים

הקדמה

אוכלוסיית הנהגים הצעירים הינה אוכלוסייה בעל משמעות ייחודית בכבישי ישראל.

קבוצה זו מאופיינת באוכלוסייה צעירה ונלהבת שזה עתה סיימה את לימודי הנהיגה, אוכלוסייה שתמצא בכבישים ביום יום, במתחמי הבילוי וכבישים בינעירוניים בסופ״שים, בעבודת שליחויות שונות ועוד…

עקב חוסר הניסיון בנהיגה והרצון להרגיש ״עצמאות בתנועה״ לעיתים אינם מרוכזים בנהיגה אלא ״שיכורים״ מתחושת הנהיגה עצמה והשימוש בכלי הרכב המגוונים.

הגדרות החוק

  • נהגים אלו מוגדרים כאוכלוסייה מיוחדת
  • נהג חדש (בשנתיים הראשונות מרגע קבלת רישיון הנהיגה) , חייב במלווה ב – חודשים 3 הראשונים וכן מלווה לילה משעה 21:00-06:00 בחצי השנה הראשונה.
  • נהג צעיר (עד גיל 24)
  • מלווה כדין: נהג מעל גיל 24 עם ותק ר״נ 5 שנים או נהג מעל גיל 30 עם ותק ר״נ 3 שנים.

מעורבות בתאונות הדרכים והגורמים להן

אוכלוסיית הנהגים הצעירים / חדשים מהווה כ-40% מכלל המעורבים בתאונות הדרכים כאשר חלקה המספרי של אוכלוסייה זו בתאונות דרכים קטלניות (תאונה עם הרוג) בשנת 2023 הוא מתוך 272 סה״כ תאונות חלקם של הנהגים הצעירים / חדשים הוא 95 תאונות[1] , כאשר העבירות הבולטות המהוות סיבת לתאונות אלו הן נהיגה בקלות ראש, נהיגה בחוסר זהירות, נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול, מהירות מופרזת, אי ציות רמזור, עבירות בצומת, היסח דעת (שימוש בטלפון נייד) כאשר דבר גורר דבר.

אכיפה המשטרה וגורמי אכיפה נוספים (בימ״ש / משרד הרישוי)

משטרת ישראל / אגף התנועה החילה מדיניות אכיפה נוקשה כנגד נהגים צעירים / חדשים ומקיימת פעילות אכיפה מסיבית כנגדם בדגש לסופי שבוע במתחמי הבילוי והכבישים המהירים.

לתוספת השלישית לפקודת התעבורה, יש השפעה ישירה על נהגים חדשים.

להלן העבירות שמונה התוספת השלישית לפי תקנות התעבורה[2]:

  • תקנה 22 מתייחסת לאי – ציות לרמזור ואי-מתן זכות קדימה.
  • תקנה 26 (2) מתייחסת לעבירות של נהיגה בשכרות ונהיגה תחת השפעת סמים.
  • תקנה 47 מתייחסת לעבירות של עקיפה מסוכנת.
  • תקנה 54 מתייחסת לעבירות מהירות – שימו לב כי כל עבירת מהירות אסורה לנהג חדש גם אם אין בה ניקוד.
  • תקנה 144 מתייחסת לתאונות דרכים וכוללת גם את עבירת ההפקרה / פגע וברח.

תשומת לב אוכלוסיית נהגים זו כי אסור לנהג חדש להיפסל יותר מ – 3 חודשים או 3 חודשים.

המשמעות במידה ונהג חדש יעבור את אחת העבירות המצוינות היא:

נהג חדש העובר עבירה מהתוספת עלול וצפוי להיות נהג חדש לפרק זמן של שנתיים נוספות בסוף השנתיים הראשונות מרגע קבל הרישיון וכן יחויב במבחן עיוני ו/או מבחן מעשי ו/או בדיקות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולכן חשוב ביותר לטפל בעבירות שבתוספת בהקדם האפשרי.

העבירות החמורות אותן אוכפת המשטרה תוך שימת דגש למיקוד האכיפה:

  • נהיגה בשכרות כאשר רף האכיפה כנגד נהג חדש / צעיר 50 מ״ג באוויר נשוף (בדיקת ינשוף).
  • שיפוט מהיר (תלת״ן) במקרה של 360-699 מ"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף ובתנאי שמלאו לנהג 18 שנים.
  • במקרה של 700 מ"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף ומעלה או עבירה שניה מסוג זה ללא קשר לכמות מ״ג יועבר החשוד לחקירת בוחן ופתיחת תיק פ״ל.
  • נהיגה תחת השפעת סמים (כל סוג סם שימצא בגוף בבדיקת שתן).

הנהג יידרש ע״י שוטר למסור בדיקת שתן, במידה ויסרב תימסרי לו הזמנה לדין בגין סירוב ויראה ע״י החוק כמי שנהג בשכרות.

  • נהג חדש / צעיר ללא מלווה כדין בשלושת החודשים הראשונים לרישיון.
  • נהג חדש / צעיר ללא מלווה לילה (בין 21.00 ל- 06.00) כדין בששת החודשים הראשונים לרישיון.
  • נהג חדש / צעיר ללא מלווה תחת גיל 21 שהסיע יותר משני נוסעים

בגין כל עבירות אלו צפוי הנהג להיענש בפסילה מנהלית של קצין משטרה ל- 30 ימים (תוספת רביעית) וכן להשבתת כלי הרכב ל-30 ימים (תוספת שביעית), כלי הרכב צפוי להיות מושבת גם אם הנהג אינו בעל הרכב

כאמור, נהג חדש / צעיר העובר על אחת או יותר מהעבירות המפורטות במאמר צפוי לעונשים כבדים כולל קנסות, צבירת ניקוד ופסילת רישיון הנהיגה, יתרה מכך צפוי רישיונו להישלל עד מעבר תאוריה / טסט / בדיקה רפואית במכון הרפואי.

אי לכך יש להיוועץ עם עו״ד תעבורה בהקדם האפשרי בסמוך לקבל הדו״ח / הזמנה לדין.

בברכה,

רפ״ק (בדימוס) אלעד עזר,

לשעבר קצין באגף התנועה

 

[1] נתונים ממשטרת ישראל, אגף התנועה

[2] פקודת התעבורה נוסח חדש